FAQ MijnRvB

Op de pagina IT4Dogs staan handleidingen voor fokkers en pupkopers.


Sinds december 2023 hebben wij veel nieuwe informatie samengesteld. 
Kijk eventueel eerst op: 

   Informatie MijnRvB    Fokken en MijnRvB

 

Ik kan niet al mijn honden in mijn account terugvinden. Hoe kan dat?

In uw account staan alle honden waar u eigenaar van bent. De honden waar u mede-eigenaar van bent staan alleen vermeld bij de geregistreerde eigenaar. Alleen de eigenaar is volgens de regels gemachtigd om met deze honden te fokken etc.

 

Ik weet zeker dat ik eigenaar ben van meer honden dan er nu vermeld worden. Hoe kan ik de andere honden in mijn account krijgen?  

Als u zeker weet dat u eigenaar en niet mede-eigenaar bent, kan dat meerdere oorzaken hebben. Zo kan het zijn dat u in ons oude systeem meerdere keren vermeld stond (bijv. met meerdere adressen, onder meerdere namen, met meerdere e-mailadressen, etc) waardoor uw honden in de loop van de tijd over meer accounts verdeeld zijn. Wij kunnen deze accounts samenvoegen. 

Stuurt u daarvoor een bericht via het formulier onderaan Contact en Support met de volgende gegevens: 

  • gegevens (NHSB-nummer en naam) van minimaal één van de honden die nu in uw account staan, én
  • de gegevens (NHSB-nummers en namen) van alle honden die volgens u nu missen in uw account.

Na controle zorgen wij er dan voor dat de honden in uw account komen. 

 

Er staan honden in mijn account die niet (meer) in mijn bezit zijn.
Hoe kan ik die verwijderen uit mijn account of overschrijven naar de huidige eigenaar?

Het kan zijn dat honden in het verleden nooit overgeschreven zijn van fokker naar pupkoper / nieuwe eigenaar.
Als u deze honden uit uw account wilt laten verwijderen of overschrijven naar een andere eigenaar dan kan dit kosteloos alsnog gedaan worden.

Stuurt u daarvoor een bericht via het formulier onderaan Contact en Support  met:

  • de gegevens (NHSB-nummer en naam) van minimaal één van de honden die nu in uw account staan én
  • de gegevens (NHSB-nummers en namen) van alle honden die volgens u niet in uw account horen met daarbij
  • zo mogelijk de gegevens van de nieuwe eigenaren.

Als u nog een kopie of foto van het ondertekende 'aanvraagformulier registratiebewijs' heeft, stuurt u dat dan mee. Op het meldformulier is daarvoor een knop voor bijlages. Stuurt u zo nodig meerdere formulieren in. Na controle zorgen wij er dan voor dat de honden uit uw account gaan en op naam van de nieuwe eigenaar komen.  

PS Deze regeling geldt niet voor pups ouder dan 6 maanden die geboren zijn na 1 december 2020. Daarvoor geldt de normale procedure en worden de normale overschrijvingskosten in rekening gebracht. De factuur daarvoor gaat naar de fokker / huidige eigenaar.  

 

Er staan honden in mijn overzicht die al overleden zijn. Hoe kan ik dit aanpassen? 

U kunt zelf uw overleden hond(en) naar het tabblad 'overleden' melden, dit werkt als volgt: 

  • Zoek de hond op
  • Ga naar de profielpagina van de hond (via de drie menu-stipjes voor de hond).
  • Ga naar het blok algemene gegevens
  • klik op de knop wijzigen
  • Scrol naar beneden tot u ziet staan “Hond is overleden” zet een vinkje in het vierkantje wat daarbij staat.
  • Vermeld de overlijdensdatum en de oorzaak. 
  • Klik vervolgens onderaan het scherm op “verzenden”
  • De hond verplaatst dan naar het tabblad “overleden”
  • In het grote overzicht van alle honden (als je klikt op de paarse > linksonder in het vak 'mijn honden') kun je bovenaan filteren d.m.v. het aanklikken van de checkbox.

 

Ik heb veel honden nog op mijn naam staan waar ik niet meer mee fok. Kunnen die niet uit de lijst gehaald worden?

Deze mogelijkheid van een 'actieve lijst' hebben we nu nog niet, maar wordt meegenomen in een volgende release van het programma. In de testfase werd deze wens door meerdere fokkers aangegeven, maar het lukte niet meer om dit in te regelen voor de live-gang. 

 

De naam van mijn hond (of andere gegevens) zijn opeens vertaald naar het Nederlands of naar het Engels. Hoe kan dit?

Bij sommige browsers zit er een automatische vertaling als browserfunctionaliteit van Engelse taal naar Nederlandse taal of andersom. Als u deze vertaling uitschakelt ziet u de geregistreerde gegevens zonder vertaling. 

  

In mijn account staat niet vermeld dat ik lid ben van de rasvereniging. Hoe kan ik dit aanpassen?

U kunt zelf het lidmaatschap van een rasvereniging toevoegen op uw profielpagina. Ga naar ‘mijn profiel’ door te klikken op uw naam rechtsboven in het scherm. In het blok ‘rasverenigingen’ kunt u dan zelf de rasverenigingen toevoegen waarvan u lid bent. De buitendienstmedewerker controleert tijdens de registratie van het nest het lidmaatschap, dus zorg er voor dat u uw lidmaatschapsbewijs dan heeft klaarliggen.     

 

Er missen titels bij mijn honden. Kan ik deze toevoegen?

In het oude systeem werden veel titels als opmerking / afkorting geregistreerd in het opmerkingenveld bij de hond en niet als afzonderlijke titel. Daardoor konden deze niet meegenomen worden naar het nieuwe systeem.

U kunt zelf titels toevoegen per categorie. Er is een categorie werkhonden, show, jacht, sport en windhonden.

Ga daarvoor naar de profielpagina van de hond (via de drie stipjes voor de naam). Scrol naar beneden naar het blok ‘Titels / Showresultaten’ en klik op de knop ‘nieuwe titel’.

Als er een titel in de lijst mist stuurt u dan een bericht via het meldformulier met de categorie en de gewenste titel. 

 

Ik kan niet alle onderzoeken die ik bij mijn hond /ras gedaan heb toevoegen. Waarom is dat niet mogelijk?

Bij een ras kunnen uitsluitend die onderzoeken worden toegevoegd die voor dat ras in het VFR zijn opgenomen.
Er zijn DNA-testen die rasspecifiek zijn en daarom niet opgenomen zijn of kunnen worden bij andere rassen.

De screeningsonderzoeken HD, ED, PL, ECVO en Cochleaire Doofheid worden door de onderzoekers aan ons doorgegeven. Deze kunnen niet door de eigenaar of fokker zelf ingevoerd worden maar zijn wel voor alle rassen beschikbaar. Alleen bij de buitenlandse honden kunnen deze screeningsonderzoeken worden toegevoegd door de fokker.   

Er dient altijd een bewijs van onderzoek meegestuurd te worden waarop het chipnummer is opgenomen. Er zijn afspraken gemaakt met de rasverenigingen over de indeling van de onderzoeken / resultaten in categorieën. Naar gelang de categorie dient het aanleveren van onderzoeken aan voorwaarden te voldoen. Alle onderzoeken worden daarop gecontroleerd. Sommige HD-onderzoeksresultaten uit het buitenland worden vertaald naar Nederlandse normen.  

Na akkoord worden de uitslagen gepubliceerd op Dutch Dog Data en in IT4Dogs. Daarna kan ook de fokker die resultaten bij de hond terugvinden en staat het resultaat op de bijlage bij de stamboom van de hond zelf en bij de nakomelingen van de hond.

 

Kunnen er gezondheidsonderzoeken toegevoegd worden bij mijn ras?

Ja dat kan. Als er onderzoeken zijn die niet in het VFR zijn opgenomen maar die toch van belang zijn voor een ras, dan kan men een verzoek indienen om dit onderzoek op te nemen. Doet u dit het liefst in overleg met de rasvereniging(en) en gemotiveerd. Na beoordeling en akkoord voegen wij het onderzoek dan toe.

 

Ik krijg een waarschuwing in mijn account over de 12-maanden regel van het BWG. Hoe kan dit?  

Het basisreglement welzijn en gezondheid (BWG) geeft aan (art. VIII.1 lid 5) dat er tussen 2 geboortes tenminste 12 maanden moet zitten. Dat is ook conform de landelijke wettelijke regel.

Dekaangifte
Bij het doen van een dekaangifte kun je als fokker bij de geselecteerde teef een melding krijgen: 'Laatste nest is in de afgelopen 12 maanden geboren.'  

Daarbij berekent het systeem op basis van 'vandaag'. Uiteraard kan het op de geboortedag zo zijn dat men aan het BWG voldoet. De melding is bewust zo ingesteld om de fokker er opmerkzaam op te maken dat er een kans bestaat dat het nest niet voldoet aan de BWG regel.  

Nestpagina 'Toetsing regelgeving' 

Via het blok 'nesten' kom je op de nestpagina. Daarin vind je onderaan het blok 'Toetsing regelgeving'. 

In het blok kan er een melding met rood kruis komen: BWG meldingen: - Termijn tussen 2 geboortes is minder dan 12 maanden. 


Deze melding 'verdwijnt' als de uiteindelijke gemelde geboortedatum van het nest is opgegeven en voldoet aan de BWG-regel.


Een daadwerkelijke overtreding van de BWG-regel is pas vast te stellen na de geboortedatum.  

-----------

Heeft u een melding of vraag dan graag via het formulier onderaan Contact en Support